USS Squalus-olyckan är Tectyls ursprung

En fascinerande berättelse före andra världskriget:

Vask før Tectyl

Den 23 maj 1939 var 59 män instängda i en sjunken ubåt utanför ön Shoels, 75 meter under havsytan. Ubåten USS Squalus hade just fått i uppdrag av Portsmouth Naval Shipyard att utföra ett test, som krävde ett snabbt nerdyk, för att undvika att upptäckas av fienden. När nedsänkningen  började blev en luftventil  för dieselmotorerna stående öppen, den stängdes inte som den ska. Den hade rostat fast.  Torpedrummet i aktern, båda maskinrummen och manskapets hytter blev omedelbart översvämmade och ubåten sjönk till havsbotten. De 33 överlevande männen hade flytt vidare till torpedrummet. Där hade de mycket begränsat med luft i 40 timmar som det tog innan de räddades. Det sägs att de kippade efter luft de sista timmarna.

När ubåten togs upp och bogserades i land den 13 september 1939 var inte amerikanska flottans bärnings jobb över. De ville hindra skrovet och dieselmotorerna från korrosion. För att göra detta blev en produkt utvecklad som kallas Tectyl. Tectyl 511, vilket ger en film av 0,0075 mm, det var den produkt som användes.

Vask før Tectyl

Ubåten räddades och döptes till USS Sailfish den 9 februari 1940. Det var då den sattes in i kriget mot Japan. Hur mycket detta spelade roll för amerikanska försvaret under kriget vet vi inte. Men vi kan föreställa oss att all utrustning kunde gå längre utan underhåll och rehabilitering. Det hindrade mekaniken från att förstöras av havsvattnets inverkan.
Tectyl fungerade så bra att det fortfarande används av bland annat den amerikanska militären. Sedan 1939 har Tectyl utvecklat en rad olika produkter för att förhindra korrosion. I Sverige  känner vi  produkten bäst som skydd mot rost på bilar.

Fritt översatt till svenska.
Källa: Valvoline Oil / Wikipedia

Tectyl Sverige

Postboks 181
NO-2021 Skedsmokorset

KONTAKT

Tel: 020-25-52-00

post@tectyl.se